برای شروع کار در حوزه هنرهای تجسمی به ویژه کار با رنگ، با ابزارهای مختلف روبه رو هستیم، که یکی از آن قلمو است. قلموها فرم‌، سایز و جنس‌های مختلفی دارند که در این مقاله من سعی کرده‌ام نکات مفید و قابل توجه را برای شما بیاورم و در ادامه برندهای محبوب و با کیفیت را معرفی کنم.

قلمو نقاشی

در مرحله نخست از جنس قلموها آغاز می‌کنیم. مو سر قلموها از دو جنس مو طبیعی و مو مصنوعی در بازار موجود است. موهای طبیعی برای کارهای حرفه‌ای‌تر و ظریف‌تر کاربرد دارند و موهای مصنوعی برای افراد مبتدی و دانشجویان مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته که قلمو با موهای مصنوعی در برندهای بسیار معتبر کیفیت خوبی دارد و در کارهای حرفه‌ای استفاده می‌شود و لزوما برای افراد مبتدی نیست. موهای طبیعی از حیواناتی نظیر مو خرس، سمور، گربه، خوک استفاده می‌کنند. که مو سمور مایع رنگی در مخزن خود بیشتر نگه می‌دارد. مو گربه نیز برای ساخت قلموهای دستساز نیز استفاده می‌شود و در هنر تذهیب و نگارگری بیشترین کاربرد را دارد که در مقاله مربوط به قلموهای مناسب نگارگری و تذهیب بیشتر به آن می‌پردازیم.

قلموها در سایز بندی‌های بسیاری از شماره 5/0 صفر پنج تا شماره 20 در مواردی بالاتر از 20 نیز تولید می‌شود. طبیعتاً شماره ریز قلمو که از صفر پنج شروع می‌شود برای کارهای ظریف است. و نمی‌توان از قلموهای با شماره بزرگ در کارهای ظریف استفاده نمود.

فرم و یا شکل ظاهری قلموها، تنوع بسیار زیادی دارد. در اینجا با نام آن‌ها آشنا می‌شویم.

قلمو سرگرد: این قلمو بیشترین کاربرد را در ترسیم خط، نقوش کوچک و منحنی دارد.

قلمو تخت: در مواردی که نیاز به خط پهن و یا رنگ کردن سریع زمینه کار مود استفاده قرار می‌گیرد.

قلمو بادبزنی: قلمو بادبزنی به نام قلمو چتری هم نام می‌برند. برای رنگ‌گذاری شاخ و برگ درختان، بوته و چمن، ابر وآسمان استفاده می‌شود.

قلمو فیلبرت: برای گوشه‌های نرم و گرد کار استفاده می‌شود و کار با آن راحت است.

قلمو سرکج: برای ضربات کج و از نوک آن برای پرکردن گوشه‌ها استفاده می‌شود.

بهترین برندها به ترتیب الویت برند وینزور (انگلستان)، برند کوم (آلمان)، برند هابیکو (آلمان) در برندهای خارجی است و در برندهای ایرانی به ترتیب پارس آرت، رهاورد و خرم است.

قلمو نقاشی

وینزور اند نیوتن در سال 1832 در انگلستان تاسیس شده است و با کیفیت‌ترین مواد ساخته می‌شود.

قلمو وینزور
قلمو وینزور

برند KUM یک برند آلمانی است که از سال 1919 میلادی انواع ابزار‌های طراحی و نقاشی را تولید کرده است.

قلمو کوم
قلمو کوم

هابیکو از برندهای قدیمی آلمانی  در سال 1903 میلادی که به صورت تخصصی قلم مو تولید می‌کند و بر خلاف سایر برندها، قلم موهای هابیکو بصورت دستی و توسط هنرمندان باتجربه آلمانی تولید می‌شوند.

قلمو هابیکو، قلمو نقاشی
قلمو هابیکو

برند ره آورد در سال 1358 در زمینه‌ی تولید قلم مو و لوازم نقاشی فعالیت خود را آغاز کرده است. ره آورد بهترین برند تولیدکننده قلم مو در ایران است.

قلمو ره آورد قلمو نقاشی
قلمو ره آورد

مجموعه پارس آرتیست فعالیت خود را در سال 1385 آغاز کرده است و امروزه کیفیت بسیار خوبی دارد و بیشتر استفاده می‌شود. همان‌طور که در تصویر می‌بینید قلمو پارس آرت در دسته‌ها و کیفیت‌های متنوعی در بازار موجود است قلمو مستر براش پارس آرت که بخش فلزی آن طلایی هست از کیفیت و هزینه بیشتری برخوردار است. قلمو دسته نارنجی پارس آرت در بازار کم شده است در حالی که این قلمو هم کیفیت مطلوبی داشت.

قلمو پارس آرت، قلمو نقاشی
قلمو پارس آرت

کارخانه قلم مو سازی خرم در سال 1372 در شهرستان خرم آباد ایران تاسیس شده است. محصولات این شرکت شامل انواع قلموهای نقاشی و ساختمانی است. بعد از قلموهای ذکر شده در ایران قلمو خرم نیز بسیار خوب است و برای شروع می‌توان از این قلمو بهره برد.

قلمو نقاشی
قلمو خرم

نویسنده: نگین خسرویانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *