تصویرسازی چیست؟

براساس لغت‌نامه‌ها واژه تصویرسازی در زبان فرانسوی و انگلیسی با عنوان (Illustration) به کار رفته است و در زبان عربی از واژه (مصور) استفاده شده به معنی کسی که کار تصویرسازی را برعهده دارد. تصویر سازی به معنای بیان مفاهیم با استفاده از تصاویری ست که نویسنده با کمک آن‌ها قصد انتقال متن یا پیامی را دارد. تصویرسازی به عبارت ساده تر شاخه‌ای از رشته‌ی گرافیک است که در آن تصویرگر با استفاده از تصویر، اقدام به روایتگری یا داستان‌پردازی می‌کند.

تصویرسازی از تنوع بسیاری برخوردار است و می‌تواند از تصاویر بسیار واقع گرایانه و پیچیده تا تصاویر ساده و مینیمال و دنیای کودکان را در بربگیرد. از این هنر می‌توان در حوزه‌های متنوعی مانند تبلیغات، جلد کتاب‌ها، انیمیشن‌ها، بسته بندی محصولات و موارد بسیار زیاد دیگری استفاده نمود.

تصویرسازی از دیدگاه فرشید مثقالی به این صورت است که: «تصویرسازی به معنی معاصر عبارت است از متن و یا معنایی را برای مخاطبی معین، مصور و یا تزئین‌کردن. این بدین معنی است که تصویر ساز مابین دو محوطه مشخص، محاط و محدود است. از یک طرف باید به محتوا و یا معنی و یا متنی که توسط ناشر و یا سفارش دهنده معین ‌می‌شود وفادار باشد و از طرفی این متن برای هدفی معین و یا ارتباط با مخاطبینی معین باید تعریف شود.» (حرفه هنرمند، شماره ۳۰، ص ۲۳)

و هم‌چنین از دیدگاه احمدرضا دالوند تصویرسازی به این صورت تعریف شده است: «تصویرگری، که شباهت‌های بسیاری با هنر نقاشی دارد، به این دلیل یکی از شاخه‌های “گرافیک” به حساب می‌آید که در خدمت “متن” است، نه بیانگر درونیات و احساسات فردی هنرمند. در جهان امروز مفاهیم بزرگ و دیدگاه‌هایی که جنبه جهان شمول یا انسان شمول دارند با عنصر “تصویر” و “تصویرگری” ارائه می‌شوند؛ چرا که “تصویرگری” قدرتمندتر و دقیق‌تر از “توصیف کلامی” است.» (دالوند، ص ۵۱)

حال در مرحله نخست به معرفی انواع سبک‌های تصویرسازی و انواع تکنیک‌ها تصویرسازی میپردازم.

هنر تصویرسازی با توجه به محتوا نوشته مورد نظر طراحی و ایده‌پردازی و اجرا می‌شود. از جمله می‌توان به:

تصویرسازی علمی
تصویرسازی علمی

در این‌گونه تصویرسازی‌ها، تصاویر برای روزنامه‌ها، مجلات، کتاب‌ها، رمان‌ها، پوسترها و وب‌سایت‌ها تولید می‌شوند تا بُعد بصری به یک نوشته اضافه کنند. این دو کارکرد اصلی را انجام می‌دهد. به جلب توجه خواننده در هنگام مرور نشریه کمک می کند.

تصویرسازی مجله
تصویرسازی مقالات

در این سبک از تصویرسازی تلاش بر آن است تا با کمک هنر تصویرسازی محیط طبیعی که شامل انواع پرندگان و خزندگان و غیره می‌باشد را در دایرةالمعارف ثبت کنند.

تصویرسازی محیط زیست
تصویرسازی طبیعی

امروزه تصویرسازی مد بسیار رایج شده است چه بهتر که به صورت حرفه‌ای اجرا شود.

تصویرسازی مد
تصویرسازی مد

در این تصویرسازی بیشترین بهره را بچه‌های طراحی صنعتی خواهند برد.

تصویرسازی صنعتی
تصویرسازی صنعتی

تصویرسازی باستان شناسی نوعی از تصویرسازی فنی محسوب می‌شود. یکی از اصلی‌ترین وظایف تصویرگر باستان‌شناسی، ترسیم و ایجاد طرح‌های بازسازی شده‌ی اشیاء و اجسام باستانی است که در حفاری‌های باستان شناسی کشف شده و یا در موزه‌ها به نمایش گذاشته شده است.

تصویرسازی باستان شناسی
تصویرسازی باستان‌شناسی

در این سبک با هدف آموزش و برای متون آموزشی اعم از مدارس و دانشگاهی طراحی و اجرا می‌شود.

تصویرسازی آموزشی
تصویرسازی آموزشی

تصویرسازی مفهومی راهی برای انتقال تصویری یک ایده به روشی مختصر اما قابل تامل است.

تصویرسازی مفهومی
تصویرسازی مفهومی
اینفوگرافیک ترکیبی از دو کلمه “اطلاعات” و “گرافیک” است. که از عناصر گرافیکی برای ارائه اطلاعات به کمک تصاویر بصری قابل توجه استفاده می‌شود. که در وب‌سایت‌ها و مجلات و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.
تصویرسازی اینفوگرافیک
تصویرسازی اینفوگرافیک
  • تصویرسازی فنی (Technical illustration)
تصاویر فنی می‌تواند اشیاء فیزیکی یا مفاهیم را با استفاده از نمادها و برچسب‌ها نشان دهند.
تصویرسازی فنی
تصویرسازی فنی
  • تصویرسازی در حوزه تبلیغات (Advertising Illustration)

امروزه در حوزه تبلیغات برای جلوه بیشتر و جذابیت کار از تصویرسازی خلاقانه استفاده می‌کنند.

تصویرسازی تبلیغات
تصویرسازی تبلیغات
  • تصویرسازی بسته‌بندی (Packaging image)

در حوزه بسته بندی خلاقیت‌های بسیاری را می‌توان داشت و از تصویرسازی‌های زیبا و به یاد ماندنی در بسته‌بندی محصولات استفاده کرد.

تصویرسازی بسته بندی
تصویرسازی بسته بندی

نویسنده: نگین خسرویانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *